مواداولیه وارداتی،‌ روانکارهای صنعتی را نایاب کرد

روانکارهای صنعتی

مشکلات تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی برای واردات مواداولیه،‌ صنایع بزرگ و کوچک را با چالش تامین به‌موقع روانکار مواجه کرده است

بروکراسی اداری، ‌قوانین پیچیده بانک مرکزی برای انتقال پول و مشکلات تخصیص و انتقال ارز همگی دست به دست هم داده‌اند تا این روزها تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی برای تامین به‌موقع و متداوم مواداولیه موردنیاز خود از روغن پایه‌های خاص گرفته تا افزودنی‌های ویژه بامشکلات بسیاری روبه‌رو شوند. اتفاقی که باعث شده صنایع بزرگ و کوچک کشور از صنایع فولاد و سیمان گرفته تا پالایشگاه‌ها با چالش تامین به موقع روانکارهای صنعتی مواجه شوند.

✔️صنایع مادر درگیر تامین روغن و گریس!
شرکت‌های تولید فولاد و سیمان با مشکلی به نام عدم توان تامین روغن دنده‌های سنتزی و روانکارهلی صنعتی  توسط بعضی تولیدکننده‌های داخلی مواجه شده‌اند.
این روغن‌های دنده که باید با روغن پایه تمام سنتزی pg تولید و به صنایع تحویل شوند، ‌به دلیل عدم توان روغن‌سازان برای واردات به‌موقع روغن پایه با مشکل تولید مواجه شده‌اند و به موازات آن صنایع نیز برای روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌ها مجبور به خرید نمونه‌های خارجی موجود در بازار شده‌اند.
اما این تمام ماجرا نیست،‌ قیمت‌های چهار تا پنج برابری روانکارهای خارجی از یک سو و عدم اطمینان از اصلی بودن روانکارهایی که اغلب به صورت قاچاق وارد کشورمی‌شوند باعث شده است صنایع بزرگ و کوچک با افزایش هزینه‌های روانکاری دستگاه‌ها و ریسک بالای خرید از بازار خاکستری مواجه شوند.
به عنوان مثال عدم توان شرکت‌های داخلی در تامین روغن مورداستفاده در آسانسورها که با روغن پایه گروه ۴یعنی paoتولید و عرضه می‌شود، باعث شده است مصرف‌کنندگان نهایی هر بشکه ۲۰لیتری از این روغن را به چهار برابر قیمت نمونه‌های داخلی و به قیمت ۴میلیون تومان خریداری کنند که خود می‌تواند امنیت جانی استفاده‌کنندگان از آسانسور را به دلیل تعویق‌افتادن سرویس‌ها به خطر بیندازد.

روانکارهای صنعتی

روانکارهای صنعتی

✔️ بروکراسی اداری و بانکی؛ بلای جان صنعت روانکار

 

اگرچه شرکت‌های روغن‌ساز داخلی به ویژه ۴شرکت بزرگ پالایشگاهی،‌ سال‌هاست با در اختیارداشتن دانش روز تولید روانکارهای صنعتی،‌ سهم بزرگی از این بازار را به خود اخــــتصاص داده‌اند و نیاز شرکت‌های بزرگ صنعتی را در زمینه تامین انواع روانکار صنعـــتی برطرف می‌کنند، اما مشکلات ایجادشده برای تامین ارز موردنیاز واردات و از همه مهم‌تر قوانین دست و پاگیر بانکی باعث شده‌اند حتی برای خرج کردن ارز حاصل از صادرات کالاهای خود نیز برای واردات مواداولیه با
مشکل مواجه شـــوند.  به همین دلیل با به تعویق افتادن سفارش‌گذاری‌ها،‌ انتقال ارز و واردات مواداولیه موردنیاز،‌ این شرکت‌ها قادر به تولید و تامین تمامی تعهدات خود به صنایع بزرگ و کوچک نیستند.
به همین دلیل هم این روزها از صنایع بزرگ کشور صدای کمبود روغن‌های دنده، ‌روغن‌های کمپرسور و حتی روغن‌های ضد آتش که باید با پایه استرها تولید شوند، به گوش می‌رسد.

روانکارهای صنعتی

روانکارهای صنعتی

✔️و اگرها برای ادامه تولید روغن‌های موتوری SN

عدم توان پالایشگاه‌های داخلی در تولید روغن پایه‌های گروه یک به بالا باعث شده تا شرکت‌های روغن‌ساز محصولات مبتنی‌بر تکنولوژی روز خود را با روغن پایه‌های سنتتیک وارداتی تولید و روانه بازار کنند. اگرچه این روغن‌ها با فرمولاسیون خاص و بهره‌گیری از روغن پایه و ادتیوهای مرغوب حتی گوی رقابت با نمونه‌های خارجی را ربوده بودند، اما سخت‌شدن واردات مواداولیه به ویژه روغن‌های پایه سنتتیک باعث شده است ادامه تولید این محصولات با ابهام روبه‌رو شود.
اگرچه شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روانکار علاقه‌ای به اعلام مشکلات خود در رسانه‌ها ندارند،‌ اما جا دارد مسئولان دولتی در بخش صنعت و بانک بیش از پیش به حل مشکلات این صنعت بپردازند تا مشکلات روزمره این صنعت گریبانگیر صنایع بزرگ و مادر در کشور نشود.

منبع : دنیا خودرو