چگونه می توان روغن هیدرولیک را بیشتر و به مدت طولانی‌تری نگهداری کرد؟

انتخاب روغن موتور مناسب

این مقاله را حتما بخوانید..


فروش روغن موتور -روغن موتور بهران

روش نگهداری روغن هیدرولیک

۱٫نگهداری روغن در سیستم‌های هیدرولیکی

نخستین و واضح‌ترین موضوع این است که روغن را در داخل سیستم‌های هیدرولیکی نگهداری کنید.  نشتی‌های کم و پیوسته روغن هیدرولیک که شما هر روز، هر هفته و هر ماه مجبور هستید آنرا تمیز کنید، برای شما هزینه ساز است. لذا با تغییرات به موقع می‌توان از هدر رفتن روغن هیدرولیک جلوگیری کرد.

غالبا نشستی‌ها بعنوان یک امر مرسوم و عادی تلقی می‌شوند. به هر حال حتی یک نشستی خیلی کوچک می‌تواند موجب تحمیل هزینه‌های زیادی مثلا بابت سرریز و جبران نشتی شود و این ترتیل میتوانیم روغن هیدرولیک را بیشتر و به مدت طولانی تری نگهداری کرد

 

۲٫خنک نگه داشتن روغن هیدرولیک

دلایل فراوانی برای حفظ درجه حرارت مناسب کاری سیستم هیدرولیک در شرایط مناسب و پایدار وجود دارد. افزایش طول عمر روغن هیدرولیک هم جزو یکی از دلایل خنک نگه داشتن روغن هست. تولید گرما در هر سیستم روانکاری بخاطر سایش‌های مکانیکی و اصطکاک داخلی خود روانکار امری اجتناب ناپذیر است. بر اساس قانون آرنیوس((Arrhenius ، هر ۱۰ درجه سانتیگراد افزایش دما، سرعت واکنش را دو برابر می‌کند. واکنش‌های شیمیایی مرتبط با طول عمر روغن هیدرولیک که ما نگران آن هستیم، شامل اکسیداسیون(به دلیل حضور هوا)  و هیدرولیز (به دلیل حضور آب) است. بنابراین، هر چه روغن داغ تر باشد، سرعت این واکنش‌ها سریعتر شده و به صورت نمایی افزایش می‌یابد.

۳٫تعویض و پایش روغن هیدرولیک

یکی از موثرترین روش‌ نگهداری روغن هیدرولیک  برای حداکثر سازی عمر روغن هیدرولیک، استفاده از آنالیز روغن جهت تشخیص علمی زمان مناسب تعویض روغن است. آزمون‌هایی از قبیل عدد اسیدی، عدد بازی یا RPVOT می‌توانند برای تشخیص نقطه آغازین تخریب روغن و به دنبال آن برنامه ریزی برای تعویض روغن بکار روند.

البته تعویض روغن بر اساس پایش شرایط روغن برای همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها مناسب نیست، برای مثال یک سیستم هیدرولیک کوچک انتقال نیرو ممکن است محتوی ۲۰ گالن( حدودا ۷۵ لیتر) روغن باشد که سالی یکبار و در طول دوره تعمیر و نگهداری تعویض می‌شود. اگر چه ممکن است از طریق آنالیز روغن و پایش شرایط روغن بتوانیم دوره‌های تعویض این روغن را طولانی‌تر سازیم (مثلا به سال بعدی برسانیم) ولی سوال این است که به چه قیمتی؟ در واقع هزینه‌هایی که در این مورد خاص برای پایش علمی شرایط روغن و طی اقداماتی از قبیل آنالیز و دیگر آزمون‌ها انجام می‌شود. ممکن است خیلی بیشتر از هزینه تعویض روغن در هر سال باشد.

نتیجه اینکه یکی از موثرترین روش‌ها برای حداکثر سازی عمر روغن، استفاده از آنالیز روغن برای تشخیص علمی زمان مناسب برای تعویض روغن است.

۴٫خشک و تمیز نگه داشتن روغن هیدرولیک

 

زمانی که سعی در حداکثر سازی طول عمر روغن دارید، تشخیص و کنترل عواملی که مستقیما بر طول عمر روغن تاثیر دارند مهم است. آلودگی‌هایی از قبیل هوا، گرما، آب و اثرات کاتالیستی فلزات بر روی سرعت تخریب اکسیداسیونی روغن تاثیر مستقیم دارند و اگر واقعا خواهان حداکثر سازی طول عمر روغن هستید، باید به دقت کنترل شوند.

هوا از عوامل اصلی اکسیداسیون روغن است و ورود آن به روغن مستقیما بر روی سرعت اکسیداسیون تاثیر می‌گذارد. اگر چه ممکن است تا حدود ۱۰ درصد حجمی روغن هوا باشد ولی از طریق مدیریت مناسب باید تمام تلاش ممکن برای حداقل سازی مقدار هوا در روغن انجام شود. کنترل نشتی خطوط مکنده، کنترل زمان ماند روغن در مخازن و جلوگیری از ورود آلودگی‌هایی نظیر آب و ذرات که خودشان به ورود هوای بیشتر کمک می‌کنند بسیار مهم است. آب نیز دارای اثرات منفی مختلفی بر روغن هیدرولیک است. تا آنجا که به طول عمر روغن مربوط می‌شود، آب می‌تواند از نظر شیمیایی، منجر به هیدرولیز پکیج افزودنی‌ها شود

ذرات آلاینده نیز بر طول عمر روغن تاثیر می‌گذارد. برخی فلزات حاصل فرسایش سیستم ، به عنوان کاتالیزور در سیستم عمل می‌کنند و میزان اکسیداسیون و هیدرولیز را افزایش می‌دهند. ذرات نیز می توانند به مواد افزودنی در روغن بچسبند و در نتیجه هنگامی که این ذرات آلاینده در فیلترهای سیستم هیدرولیک گیر بیفتند ، باعث می‌شوند کیفیت روغن افت کند.

بنابراین برای اینکه از هر قطره روغن هیدرولیک بتوانید استفاده کنید، می‌بایست آنرا خشک، تمیز و خنک نگه داشته و از نشتی‌ها جلوگیری نمود. همچنین با پایش و تعویض بموقع می‌توان از هدر رفتن روغن‌های هیدرولیک جلوگیری و باعث کاهش هزینه‌ها و مصرف گردید.

روغن موتور

روغن هیدرولیک

وبلاگ نوین اویل