تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

تفاوت روغن صنعتی و روغن ماشین

به‌احتمال زیاد تمام افرادی که دارای خودروی شخصی هستند یا از علاقه‌مندان حوزه خودرو و صنایع خودروسازی هستند، اهمیت موتور خودرو و قوای محرکه را به‌خوبی درک می‌کنند.

افرادی که دارای خودروی شخصی هستند، مسئولیت‌هایی هم دارند که انجام آن ها از وظایف این افراد به‌حساب می‌آید. از جمله مهم‌ترین این وظایف می‌توان به نگهداری و مراقبت از موتور اشاره داشت.

برای نگهداری و مراقبت از موتور به بهترین شکل ممکن باید به یاد داشته باشید که استفاده کردن از بهترین و باکیفیت‌ترین روغن ماشین دارای اهمیت بسیار زیادی است. از روغن برای نگهداری و مراقبت از موتور، گیربکس، اکسل و قطعات دیگر خودرو استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از روغن‌موتور در خودرو به‌اندازه‌ای زیاد و مهم است که برخی از کارشناسان و متخصصان از آن به‌عنوان خون در رگ‌های خودرو یاد می‌کنند. حال تصور کنید خون به مقدار کافی در رگ‌های بدن موجود نباشد!

روغن ماشین چیست؟

روغن‌های ماشین در سال‌های گذشته مانند امروز پیشرفته و غنی نبودند. سال‌ها پیش روغن ماشین فقط ترکیبی بود که روغن‌پایه و چندین افزودنی دیگر را شامل می‌شد.

بررسی تفاوت روغن ماشین و روغن صنعتی

علاوه بر این موارد مصرف روغن ماشین هم بسیار محدود بود. به‌عنوان‌مثال می‌توان به روان کاری، کاهش سایش، تمیزکردن، سردکردن و مراقبت از قطعات متفاوت موتور خودرو اشاره کرد.

بعد از گذشت چند سال از تولید این روغن ماشین‌ها و با پیشرفت و توسعه علم و فناوری در حوزه روغن‌موتورها و صنایع خودروسازی تغییرات گسترده‌ای در این محصولات ایجاد شد. در دنیای امروز تفاوت عمده‌ای میان روغن ماشین‌های مدرن و روغن ماشین‌های گذشته وجود دارد.

روغن ماشین‌های امروز شامل ترکیباتی پیچیده از روغن‌های پایه و افزودنی‌های مختلف که دارای فرمول‌های پیچیده و مخصوصی هستند تولید می‌شوند.

روغن‌های ماشین مدرن دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که در ادامه مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

روان کاری و جداسازی قطعات متحرک ماشین از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین ویژگی‌های روغن ماشین‌های مدرن است که به بهترین شکل ممکن عمل می‌کند.

کاهش استهلاک پیشرانه ویژگی دیگری است که در این روغن‌ها وجود دارد و عامل مهمی برای سلامتی خودرو محسوب می‌شود و می‌توان با بررسی و مراقبت آن از بروز مشکلات جدی برای خودرو جلوگیری کرد.

کمک به جلوگیری از تجمع لجن و رسوب در موتور و بخش‌های داخلی آن هم عاملی است که روغن‌های ماشین مدرن آن را در خود دارند و به‌خوبی از پس آن برمی‌آیند.

حذف گردوخاک و ذرات خارجی در روغن ماشین و جلوگیری از وارد شدن این ناخالصی‌ها به موتور و آسیب رسیدن به آن، انجام فرایند سردسازی قطعات خودرو در بخش‌های مختلف، کمک به افزایش عملکرد و کارایی مصرف سوخت خودرو، مراقبت از موتور خودرو در زمان فعالیت در دمای پایین و بالای محیط اطراف، کمک به مراقبت از سیستم ضد آلایندگی سیستم خودرو از دیگر ویژگی‌های این نوع روغن‌ها هستند.

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی گروهی از روان کارها محسوب می‌شود که در ترکیب و کامپاندهای متفاوت سیال، گریس و روغن قرار دارند. احتمالاً از نام این محصول متوجه شده باشید که این دسته از محصولات برای کاهش سایش و فرسودگی در قطعات مختلف صنعتی استفاده می‌شوند.

روغن‌ها چگالی کمتری از آب دارند. این ویژگی منحصربه‌فرد در روغن‌ها باعث این پدیده می‌شود که روغن‌ها در آب شناور بمانند.

علاوه بر این ویژگی، پدیده دیگری هم به علت چگالی پایین روغن نسبت به آب وجود دارد و آن داشتن حالتی مایع در دمای عادی محیط است. علت وجود هم‌چین پدیده‌ای چربی‌های اشباع نشده روغن‌ها است که در حالت دمای معمولی دارای حالت مایع هستند.

فرق روغن صنعتی با روغن ماشین

از ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در محصولات خاص روغن‌های صنعتی می‌توان پیدا کرد، کمک به کاهش و یا جلوگیری از مقاومت الکتریکی است و علاوه‌برآن می‌تواند رسانایی گرمایی را هم افزایش داد.

روغن‌های صنعتی را می‌توان شامل تمام گروه‌های گاز، مایعات طبیعی، مایعات حیوانی، مایعات گیاهی، مایعات معدنی، مشتقات اسیدهای چرب و دیگر متریال‌ها، گریس‌های مواد معدنی، مواد پلیمری، موارد صابونی ساده و صابونی کمپلکس دانست.

امروزه شرکت‌های بزرگ دنیا پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه تولید انواع روغن‌ها به‌خصوص روغن‌های صنعتی داشته‌اند. پیشرفت و توسعه علم و فناوری که سرعت آن روزافزون است از مهم‌ترین این پیشرفت‌ها بوده است.

محصولاتی که امروزه شرکت‌های بزرگ این حوزه به بازار مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند تفاوت زیادی با محصولات عرضه شده درگذشته دارد.

روغن‌های صنعتی که امروزه به بازار عرضه می‌شوند بر اساس روش‌ها و فرمولاسیون‌های ویژه و پیشرفته‌ای تولید می‌شوند و کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند.

مقایسه روغن ماشین و روغن صنعتی

در طول این مقاله به بررسی ویژگی‌های روغن ماشین و روغن صنعتی پرداختیم و سعی کردیم اطلاعاتی جامع دررابطه‌با این حوزه به شما ارائه دهیم. بااین‌حال لازم است که برخی از تفاوت‌های اصلی روغن ماشین و روغن صنعتی را بررسی خواهیم کرد.

اصلی‌ترین تفاوت روغن ماشین و روغن صنعتی در کاربرد آن ها است. روغن‌های ماشین برای مراقبت از موتور خودروها و جلوگیری از بروز مشکلات در موتور خودروها طراحی و تولید شده‌اند.

از طرفی روغن‌های صنعتی برای استفاده در تجهیزات صنعتی و انواع ماشین‌آلات توسعه داده شده‌اند. طبیعتاً آشکار است که کاربردهای روغن‌های صنعتی گستره بسیار بیشتری را در مقایسه با کاربردهای روغن ماشین پوشش می‌دهند.

البته باید در نظر داشت که تفاوت‌هایی که در تولید و فرمولاسیون روغن ماشین و روغن صنعتی وجود دارد زیاد هستند. محصولاتی که به‌عنوان روغن ماشین آن ها را می‌شناسیم، از مواد اولیه متفاوت‌تری نسبت به روغن‌های صنعتی ساخته‌وپرداخته شده‌اند